Boeken ter recensie

Designing Qualitative Research (2nd ed.) Designing Qualitative Research (2nd ed.)
Uwe Flick

Deze beknopte inleiding tot het kwalitatief onderzoeksontwerp bespreekt de verschillende vragen die gesteld moeten worden aan de start van een kwalitatief onderzoeksproject. Flick bespreekt alle fases in het ontwerpproces: het omzetten van een idee in een onderzoeksvraag, het selecteren van een steekproef, het kiezen van een geschikte strategie, het ontwikkelen van een conceptueel kader en het voorbereiden op het verzamelen en analyseren van gegevens.
Hier kunt u dit boek aanvragen voor recensie  in KWALON
Doing etnography (2nd ed.) Doing etnography (2nd ed.)
Amanda Coffey

Dit boek biedt een systematische inleiding tot etnografische methoden voor het verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens. Er wordt stilgestaan bij de verschillende praktische aspecten die komen kijken bij etnografisch onderzoek, waaronder het onderzoeksontwerp, het kiezen van en toegang verkrijgen tot onderzoeksinstellingen en deelnemers, gegevensverzameling, rollen in het veld, analyse en schrijven. Het boek eindigt met een beoordeling van de uitdagingen, innovaties en toekomstverwachtingen waarmee etnografie wordt geconfronteerd.
Hier kunt u dit boek aanvragen voor recensie  in KWALON
Doing Conversation, Discourse and Document Analysis (2nd ed.) Doing Conversation, Discourse and Document Analysis (2nd ed.)
Tim Rapley

Dit boek biedt een introductie van de theorie en praktijk van conversatie, discours en documentanalyse in de context van de sociale wetenschappen. Het boek staat stil bij praktische zaken, zoals het creëren van een archief, het transcriberen van videomateriaal en het analyseren van discours met behulp van diverse data.
Hier kunt u dit boek aanvragen voor recensie  in KWALON
Actieonderzoek doen: Een routewijzer voor studenten en professionals Actieonderzoek doen: Een routewijzer voor studenten en professionals
Tonnie van der Zouwen

Actieonderzoek is een aanpak voor praktijkgericht onderzoek waarbij je onderzoek doet in de praktijk met mensen uit die praktijk. Het doel is nieuwe kennis te ontwikkelen en tegelijkertijd de praktijk te verbeteren. Het boek geeft een theoretische basis over actieonderzoek en beoogt daarmee de (aankomend) professional te ondersteunen in het onderzoekenderwijs actieonderzoek doen en staat ook stil bij wat dat vraagt van (docent)begeleiders.
Hier kunt u dit boek aanvragen voor recensie  in KWALON